نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع»
سرخط خبرها

مادران مشهدی، مهمان ویژه اعتکاف ۱۴۰۲ | ۴ مسجد محوری مشهد امسال میزبان طرح ویژه اعتکاف مادر و کودک است

  • کد خبر: ۲۰۷۸۱۶
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
مادران مشهدی، مهمان ویژه اعتکاف ۱۴۰۲ | ۴ مسجد محوری مشهد امسال میزبان طرح ویژه اعتکاف مادر و کودک است
رجب، ماه بارش رحمت الهی است و به موازات اعیاد فرخنده و مبارکی همچون سالروز ولادت امیرمؤمنان، حضرت‌علی (ع)، آغاز ایام البیض یا همان مراسم معنوی اعتکاف نیز بر برکات معنوی آن می‌افزاید.

به گزارش شهرآرانیوز، امسال علاوه بر حرم‌مطهر‌رضوی، ۱۹۳ مسجد شهر نیز همچون سال‌های گذشته خود را برای میزبانی شایسته از معتکفان آماده می‌کنند.

اعتکاف ویژه برای ناشنوایان و معلولان

به گفته رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان، برای مراسم امسال، طرح‌های ویژه‌ای به‌موازات مراسم سراسری برای عموم مردم اجرا خواهد شد تا اعتکاف‌۱۴۰۲ نسبت به ادوار گذشته با کیفیت بهتری برگزار شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی مهدوی‌ارفع تصریح کرد: دو پیشنهاد ویژه در ستاد اعتکاف مطرح شده که این مرکز زیرساخت‌های آن را فراهم کرده است. در طرح اول، اعتکاف ویژه ناشنوایان و معلولان در مساجد منتخب شهر برگزار خواهد شد که در آن به‌موازات ادعیه و زیارات ویژه همچون دعای کمیل تصویری، مربیان و مبلغان ویژه این اقشار نیز آماده فعالیت هستند تا بتوانند سخنرانی ویژه ناشنوایان را پوشش بدهند.

مساجد، میزبان اعتکاف ۳‌هزار دانش‌آموز

وی گفت: علاوه‌بر‌این در راستای اجرای آزمایشی طرح اعتکاف مادر و کودک که سال گذشته با استقبال گسترده مادران مشهدی مواجه شد، امسال در چهار مسجد محوری مشهدالرضا(ع) این طرح به‌صورت ویژه اجرا خواهد شد و داوطلبان می‌توانند به‌صورت خانوادگی در این مراسم حضور پیدا کنند. در کنار انجام مناسک ویژه برای مادران، مهدکودک‌هایی هم با حضور مربیان آموزش دیده در مساجد برپاست تا زمینه بازی، سرگرمی و البته آموزش برای کودکان نیز فراهم باشد.

طرح پیوند مسجد و مدرسه، یکی دیگر از موضوعاتی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی‌ارفع به تشریح جزئیات آن پرداخت و بیان کرد: یکی دیگر از برکات اعتکاف امسال در فراهم آوردن امکان میزبانی مساجد از ۳ هزار دانش‌آموز مشهدی است. این موضوع در حاشیه طرح پیوند مسجد و مدرسه صورت می‌گیرد و براساس آن، آراسته‌ترین و آماده‌ترین زیرساخت مساجد شهر در خدمت آموزش‌و‌پرورش قرار می‌گیرد تا نوجوانان ما در پایان ایام‌البیض، مسجد را با خاطره دل‌نشینی از اعتکاف ترک کنند.

هزینه اعتکاف توافقی است

«بسیاری از معتکفان خواهان این هستند که یک یادگاری معنوی از مراسم اعتکاف به همراه داشته باشند.» رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با بیان این مطلب، گفت: بر‌همین‌اساس مقرر شده است بسته‌های فرهنگی ویژه شامل مهر، تسبیح، جانماز، کتب ادعیه، نمک و نبات متبرک، تابلویی از حرم‌مطهر‌رضوی و جزوات آموزشی‌فرهنگی تهیه شود. هزار بسته این‌چنین به ارزش ۲۵۰‌هزار تومان با ۸۰‌درصد تخفیف از آستان‌قدس‌رضوی تهیه شده است و در اختیار معتکفان قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره هزینه حضور داوطلبان در این مراسم معنوی، تصریح کرد که هزینه اعتکاف امسال به‌صورت توافقی میان داوطلبان و مساجد تعیین می‌شود و رقم آن به فراخور تقاضای افراد تفاوت خواهد داشت. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی ارفع افزود: بدیهی است برای مساجدی که معتکفان خواهان پذیرایی به بهترین وجه ممکن با افطار کامل و میان‌وعده هستند، هزینه بیشتری تعریف خواهد شد، اما به‌طور‌کلی، قانون ویژه‌ای که در اعتکاف امسال به‌طور‌جدی اجرا می‌شود، طرح ممنوعیت دریافت وجه از معتکفان توسط مساجد میزبان است؛ زیرا باور ما این است که یکی از کارکرد‌های ذاتی مسجد در عبادت معتکفان تعریف می‌شود و بنابراین به‌جز هزینه توافقی برای تأمین سفره‌های افطار و سحر، هیچ هزینه دیگری برای تخصیص فضا دریافت نخواهد شد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان این را هم گفت که به‌صورت گسترده، طرح تأمین ویژه اقلام خوراکی با تخفیف برای مساجد شهر در حال اجراست و هیئت‌امنا یا مدیران مساجد در‌حال دریافت برنج، روغن، شکر و سایر اقلامی هستند که برای پذیرایی شایسته از معتکفان مورد نیازشان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->